Що таке метод проектів

  Що таке метод проектів? Це спосіб організації педагогічного процесу, що має низку особливостей. Зокрема, важливою визначальною рисою проектної діяльності є пошук учнями інформації, яка буде опрацьована, осмислена і використана в роботі над проектом.

 

 Коротко алгоритм роботи над проектом визначають як п’ять «П»: Проблема — Планування — Пошук інформації — Продукт — Презентація.

Доведено, що в процесі проектної діяльності формуються рефлексивні, дослідницькі й презентаційні вміння учнів, їхня оцінювальна самостійність, навички співпраці.

 

  Ми з дітьми працюємо за програмами розвивального навчання. Малюки перебувають у процесі пошуку, дослідження та формування висновків практично кожен день. По суті, проектна діяльність займає у РН одне з провідних місць. А, отже, звернення до методу проектів для нас було не випадковим і цілком природним.

 

  У 2008/09 навчальному році ми з учнями 2-го класу розробили проект під назвою «Ласкаво просимо в Одеський зоопарк!» Причиною вибору цієї теми став великий інтерес учнів мого класу до життя тварин та середовища їх проживання, що виник після попереднього відвідування Одеського зоопарку.

 

  Учні класу об’єдналися в групи і займалися пошуком необхідної інформації, використовуючи енциклопедії, книги про тварин, статті наукових журналів та Інтернет-ресурси. Всі дані оброблялися і обговорювалися спільно в кожній групі. Цей проект був інформаційним, внутрішкільним.   Підготовка проекту тривала в позаурочний час протягом навчального року. Продуктом проекту стала мультимедійна презентація.

 

 Метою проекту було науково-дослідним методом довести необхідність існування зоопарків на території України.

 Основними завданнями: дослідження історії створення Одеського зоопарку; підготуовка матеріалів про цікаві факти із життя мешканців Одеського зоопарку; представлення численних мешканців зоопарку; ознайомлення із заповідниками України; підготовка і презентація розповіді про пам’ятники тваринам в усьому світі!

 

  Учні класу здійснили індивідуальний підхід до викладу та презентації зібраного ними матеріалу. У проекті було відображено історію створення Одеського зоопарку, подано інформацію про основних представників тваринного світу землі, зібраних у зоопарку, цікаві факти із життя тварин, що мешкають там, а також представлено основні види природоохоронних територій України.

 

  Вивчивши особливості життєдіяльності ссавців і птахів на території Одеського зоопарку і заповідників України, діти зробили висновок про те, що зоопарк більше підходить для екскурсійного ознайомлення із життям тваринного світу, тоді як заповідник відкриває перед відвідувачами можливість детально вивчити місце існування і взаємозв’язок між різними видами тварин у природних умовах проживання.

 

  Присутні на презентації позитивно оцінили діяльність учнів і ступінь оволодіння ними інформацією про тварин.

  Робота над цим проектом була корисною для дітей, оскільки вони детально вивчили визначену проблему і розширили горизонти своїх знань.

 

  А в 2009/10 навчальному році ми з учнями 3-го класу розробили проект під назвою «Пити чи не пити? Улюблені дитячі напої». Вибір теми був обумовлений надмірною пристрастю деяких учнів класу до содових напоїв, таких як Кока-Кола, Фанта, Спрайт. Інша частина класу віддавала перевагу концентрованим сокам. Найменше число учнів обирали мінеральну або очищену воду. Зрештою це привело до дискусії про те, який вид напоїв корисніший.

 

  Учні класу об’єдналися в групи дослідників кожного з обраних напоїв. Був складений орієнтовний план роботи і визначені цілі проекту.

  План проекту

  1. Проведення соцопитування.

  2. Пошук науково-теоретичного матеріалу.

  3. Проведення дослідів з вибраними видами напоїв.

  4. Консультація лікаря.

  5. Просвітницька діяльність. Випуск інформаційного листа для кожного класу початкової школи.

  6. Мультімедійна презентація.

 

  Кожна дитина в групі отримала своє завдання з пошуку необхідної інформації, яке обговорювалося в групі. Після вивчення теоретичного матеріалу було проведено соцопитування серед учнів усієї початкової школи. Дітям ставилося одне й те саме питання і пропонувалися 4 варіанти відповідей:

 — Який твій улюблений напій (обвести кружечком):

 а) мінеральна вода «Моршинська»;

 б) очищена питна вода;

 в) фруктовий сік;

 г) Кока-кола?

 

  За результатами опитування, 44,2 % учнів нашої початкової школи віддавали перевагу «Кока-колі», 21,4 % — фруктовим концентрованим сокам, 18,5 % — мінеральній воді «Моршинській» і лише 14,3 % дітей вибрали очищену питну воду. Ці дані допомогли нам визначити цілі проекту. Проект був комплексним — практично-орієнтованим, дослідницьким та інформаційним, внутрішкільним. Продуктом проекту стала мультимедійна презентація.

  Були визначені цілі проекту:

  1) скласти рейтинг улюблених дитячих напоїв серед учнів школи «Гармонія» шляхом соцопитування;

  2) з’ясувати позитивний і негативний вплив цих напоїв на живий організм експериментальним шляхом;

  3) довести до відома учнів і адміністрації нашої школи результати виконаних досліджень;

  4) дати рекомендації з приводу вилучення певних видів напоїв з дитячого раціону.

 

  Для досягнення поставлених цілей ми використовували різні типи експериментів:

 1) поливання квіток кожним видом з обраних напоїв;

 2) визначення типу середовища (рівня рН). Яке являв собою зразок напою, за допомогою лакмусових папірців.

 3) з’ясування впливу «Кока-коли» на кальцієвий обмін у живому організмі за допомогою тривалого перебування людського зуба і курячого яйця в ємностях із цим напоєм.

 

  Опишемо детальніше зміст роботи над проектом.

  Кожен учень шукав теоретичний матеріал про напій, з яким працювала його група. Вся зібрана інформація обговорювалася і виділялося найголовніше. Ось таку інформацію представила кожна група.

  І група — дослідники «Кока-коли».

  Склад напою:

• цукор (аспартам);

• діоксид вуглецю Е 290 (вуглекислий газ);

• барвник цукровий Е 150;

• ортофосфорна кислота Е 338;

• кофеїн;

• ароматизатори.

  Діоксид вуглецю використовується як консервант. При накопиченні значної кількості цієї сполуки в організмі знижується його репродуктивна здатність. Барвник цукровий Е 150 — це палений цукор, що викликає багато побічних ефектів. Ортофосфорна кислота Е 338 — регулятор кислотності. За систематичного вживання призводить до руйнування зубів і втрати кальцію в кістках. Також подразнює шлунок і може призвести до утворення виразок на його слизовій оболонці, що особливо часто спостерігається в дітей.

 

  Цукор у цьому напої міститься в надмірно великій кількості, у так званій «шоковій дозі». Мозок звикає до такої дози, і виникає залежність (!).

Цікавий факт! «Кока-кола» добре видаляє іржу і накип у чайнику, наліт в унітазі, плями крові з одягу завдяки високому вмісту ортофосфорної кислоти.

  ІІ група — дослідники соку

 Діти провели порівняльну характеристику складу соків.

 Свіжовичавлений сік:

 Сік — це не тільки цілюща волога, смачна і корисна, яку рекомендується пити вранці та ввечері. Вона має свій хімічний склад.

 Вода складає від 75 до 90 % обсягу соків, тому вони низькокалорійні!

 Вуглеводи (фруктоза, глюкоза, та інші) дуже важливі для організму, оскільки є поживними речовинами. Фруктоза, що міститься в соках, у кілька разів солодша від глюкози і сахарози. Вона необхідна для нормального росту м’язів та органів. Найціннішими джерелами фруктози є кавун, банани, виноград, вишня, груші, малина, черешня та яблука.

  Цукри, що містяться в соках, підтримують потрібний рівень глюкози. Це важливо для людей, що страждають від цукрового діабету. А ще вони перешкоджають накопиченню великої кількості шкідливих жирів у нашому організмі.

  Нерозчинні волокна — своєрідні санітари шлунка і кишечника. Вони зменшують час проходження їжі через кишечник і сприяють його очищенню.

  Органічні кислоти містяться майже у всіх свіжих плодах і овочах, надаючи їм приємного смаку, вони втамують спрагу, розчиняють в організмі зайві солі, затримують розвиток бактерій. Вони важливі для травлення і мають жарознижувальну, протизапальну дію. Яблука, груші, айва, вишні, а також помідори багаті яблучної кислотою. Журавлина, смородина, суниця, чорниця, цитрусові — лимонною. Винна кислота міститься у винограді, брусниці, аґрусі, порічці. Джерелом саліцилової кислоти є малина, журавлина, суниця, вишня.

  Вітаміни підтримують наше здоров’я! Додають фізичних сил. Позаяк організм нездатний сам виробляти вітаміни, необхідно мати постійне їх джерело — рослинні соки. Морквяний сік (джерело бета-каротину), сік чорної смородини (вітаміни С і Р) та деякі інші містять рекорду кількість вітамінів.

  Мінеральні речовини. Фруктові соки очищують організм, а овочеві — відновлюють. Фолієва кислота міститься в зелених листових овочах, каротин — в овочах, забарвлених у червоний, помаранчевий і темно-зелений кольори. Темно-зелені листові овочі — чудове джерело кальцію.    

  Сині, лілові й жовті пігменти рослин (вітаміни С, Е) запобігають старінню і захищають від радіації.

 

  Вгадайте, що в коробочці?

 • Всі соки, які ми вживаємо з пакетів називаються відновленими!

 • Технологія виготовлення: фрукти або ягоди обробляють і упарюють до концентрату, для зручного транспортування в будь-яку країну світу. Цей концентрат розбавляється водою на заводах і розливається по пляшках або картонних коробках-пакетах.

 • Такий продукт позбавлений половини кількості вітаміну С, амінокислот і натурального аромату, втрачених в результаті попередньої теплової обробки. Також він містить вуглеводи, що змінили свою структуру. Ці соки не приносять користі нашому організму!

 • Для надання напоям приємного смаку виробники додають: ароматизатори, штучні барвники та підсолоджувачі — цукор, сахарин, Е 951 і Е 950. А соки з низьким вмістом цукру містять звичайну його кількість, але у вигляді замінника!

 • Такі напої лікарі не рекомендують вживати дітям і людям із захворюваннями шлунка та кишечника, тому що названі компоненти подразнюють їх слизову оболонку.

 • Корисні тільки свіжовичавлені соки (фреші)!

 

 Склад упакованих соків:

 Натуральні компоненти:

 • концентрат із фруктів або ягід (25 %);

 • вода очищена (70 %);

 • цукор.

 Хімічні компоненти:

 • ароматизатори;

 • штучні підсолоджувачі: сахарин, аспартам;

 • вітамін С;

 • консерванти (Е 951), (Е 950).

 

  ІІІ група — дослідники мінеральної води «Моршинська»

 • Води має вистачати на відновлення втрат організмом рідини.

 • Якщо її недостатньо, відбуваються порушення! Набряки можуть бути викликані браком води в організмі — клітини «запасають» воду.

 • Коли води надходить достатньо, клітини постійно насичуються, шкіра не сохне, поліпшується зовнішній вигляд нігтів і волосся, добре працює кишечник.

 • Залежно від наявних у воді хімічних елементів і інших речовин, її відносять до лікувальної (10—15 г солей на літр, п’ється тільки за призначенням та під контролем лікаря), лікувально-столових або столових.

• Лікувально-столові води містять 1—10 г солей на літр, вживаються в лікувально-профілактичних цілях, але для постійного застосування не годяться.

 • У столовій мінеральній воді не більше 1 г солей на літр, її можна пити в будь-який час і в будь-якій кількості. Але краще і її підбирати відповідно до потреб організму.

 

  IV група — дослідники очищеної питної води

  Мінеральний склад очищеної води

  Це вода з низьким рівнем мінералізації, тому її можна пити щоденно, без обмежень. При кип’ятінні вона не залишає накипу і підходить для приготування їжі, заварювання чаю та кави. Завдяки своєму мінеральному складу є оптимальним напоєм для організму: вода містить мінеральні солі й органічні речовини в найкращому співвідношенні. За щільністю очищена вода наближається до плазми крові людини, тому здатна швидко наповнювати клітини водою, необхідною для їх діяльності.