БЕРЕЖЛИВЕ СТАВЛЕННЯ ДО ХЛІБА

Мета: розповісти учням, як хліб прийшов на стіл; вихо­вувати бережливе ставлення до хліба, пошану до праці людей.

Хід заняття

Робота із загадкою

Хвалить його кожен,

Любить його кожен.

І дня ми прожити

Без нього не можем.

(Хліб.)

Бесіда

«Хліб — святиня, хліб — життя». Чому так кажуть люди?

 

Слово вчителя

Хліб та сіль на столі, прикриті рушником чи краєчком скатер­тини, здавна в народі вважаються першою ознакою гостинності.

За всіх часів і в усіх народів найбільша святиня — хліб — займає почесне місце на столі. Тяжко діставався хліб насущний у давнину. Згадаємо слова Т. Г. Шевченка:

А я стою похилившись,

Думаю, гадаю,

Як то тяжко той насущний

Люди заробляють.

Тому в народі до хліба ставляться з такою пошаною, передають це ставлення своїм дітям і онукам.

Робота за серією малюнків «Який шлях проходить хліб, щоб потрапити до столу?»

Що робив трактор?                                

Коли трактор оре землю?               

Коли засівають її?

Що робив комбайн?

Коли комбайн збирає врожай?

Що робили вантажівки?

Де мелють зерно?

На якому заводі випікають хліб?

Як називають професію людей, що вирощують хліб?

Хто пече хліб?   

Робота в групах

Учням пропонується за допомогою малюнків скласти розповідь «Як хліб на стіл прийшов».

Відгадування загадок

В полі ріс я, колосився,

На стеблині уродився.

А тепер мене ви ріжте

Й на здоров'я смачно їжте.

                                               (Хліб.)

Літом служить, а зимою зуби сушить.

                                                 (Борона.)

Ходить пані на майдані,

Куди гляне — трава в'яне.

                                              (Коса косить.)

Якщо вчасно засівати, нивку вправно» доглядати, восени лишень встигай весь зібрати ...

                                                 (урожай).

Й навесні, і восени доглядає він ліани,     щоб дорослі й малюки їли хліб і пиріжки.

                                 (Хлібороб.)

Кінь сталевий» вівса не просить, а оре й косить..

                      (Трактор.)

Що за хліб такий святковий на рушник вмостився новий?

                                               (Коровай.)

І пухкенька, і смачна.

Із пшениченьки вона.

Зі здобного тіста, проситься, щоб з'їсти.

                           (Пампушка.)

М'яли, били і місили, і качали, і ліпили. Залишили підрости, щоб рогалики спекти.

                   (Тісто.)

Читання вірша

Як їсте ви паляниці,

Калачі смачні їсте,—

Не забудьте уклониться

Хліборобові за це!

М. Познанська

Запитання до учнів

Чи знаєте ви, коли збирають урожай пшениці і жита?

 

Тест

Хліб робили люди таких професій:

•     тракторист;

•     водій;

•     перукар;

•     муляр;

•     комбайнер;

•     пекар;

•     лікар;

•     столяр.

Слово вчителя

      Свято бережемо ми звичай дбайливо ставитися до хліба. Хліб... Скільки створено про нього в народі прислів'їв і приказок! Не шуба гріє, а хліб. Хліб у засіку, що господар у будинку. Хліб — батечко, вода — матінка. Хліб на столі, так і стіл — престол, а хліба ні шматка, так і стіл — дошка. У багатьох країнах сві­ту ще з незапам'ятних часів хліб був дуже важливим продук­том харчування. Мололи зерно на базальтовому ручному млин в стародавньому Вавилоні. Пекли хліб у давньому Єгипті. Про це розповідає барельєф, присвячений хлібу, в музеї німецького міста Ульм.  Із хлібом пов'язано багато звичаїв і вірувань у різних народів. Відвіку в Польщі землероб, виходячи в перший весняний день

у поле, брав із собою окраєць хліба на щастя. Хліб не можна  кидати, його можна тільки покласти. За столом, на якому лежить хліб, не можна сидіти в шапці. І звичайно ж, не можна ліпити із  хліба кульки і кидатися ним. Хороший, правильний звичай. Адже кожне хлібне зерно — це праця багатьох десятків людей і тих, хто його сіяв, вирощував, прибирав, молов, пік. І в тому хліб за обідом не відкушують від великої скиби, а відламують по шматочку, теж, напевно, закладена глибока мудрість: хай не пропаде жодна крихта!

Нашому народу завжди були притаманні щедрість і доброта. Адже наші пращури були хліборобами, вони сіяли й вирощували хліб, і ця щедрість — від землі-матінки.

Хліб — це достаток. З давніх-давен українці шанували хліб. Батьки ніколи не залишали в полі хліб, не викидали його, несли як святиню, додому своїм дітям. Якщо шматочок хліба падав додолу, його піднімали і цілували. Про хліб говорили і говорять з повагою.

Із хлібом-сіллю на вишитому рушнику зустрічають в Україні почесних гостей.

Читання оповідання

Дід Харитон попросив Михайлика принести з магазину хліба. Хлопчик швиденько повернувся додому та й каже:

Дідусю, я вам купив хліба, а собі — халви. Я дуже люблю халву, а без хліба можна обійтися.

День їв Михайлик халву, два дні їв Михайлик халву, а на третій не витримав і мовить старому:

Дідусю Харитоне, хочете, я віддам вам свою-халву, а ви мені — хоч шматочок хліба!..

Але ж ти, внучку, казав, що без хліба можна обійтися? - Можна,— зітхнув Михайлик,— але не довше двох днів.

                       За Є. Бандуренком

 Запитання до учнів

Про що попросив дід Харитон Михайлика?

Що купив собі Михайлик?

Чи зрозуміли ви, яка головна думка цього оповідання?

 

Вивчення скоромовки

На печі, на печі Смачні та гарячі Пшеничні калачі. Хочеш їсти калачі, Не сиди на печі.

Робота з прислів'ями, приказками і порівняннями

    На чорній землі білий хліб родиться.

    Без солі, без хліба немає обіду.

    Як посієш, так пожнеш.

    Хто літом працює до поту, зимою поїсть в охоту.

    Хто літом спеки боїться, той зимою не має чим гріться.

    Пшениця колоситься — життя веселиться.

    Землю поважай — вона дасть урожай.

    Як мілко орати, краще випрягати.

    Глибше орати — більше хліба мати.

    Хто навесні не хоче орати, той буде взимку голодний спати.

    Без труда нема плода.

    Хліб — усьому голова.

   Хліб, мов сонце.

    Хліб, неначе золото.

    Степ, як море,

    Без зубів лихо, а без хліба ще гірше.

    І рибка без хліба бридка.

    Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.

     Де хліб і вода, там нема голода.

Гра «Печу, печу хлібчик»

Печу, печу хлібчик {Діти вдають, що місять хліб.)

Дітям на обідчик.

Беру, беру лапку, (Присідають, беруть тісто.)

Кладу на лопатку. (Піднімаються, тримаючи тісто на

лопаті'.)

Шусть у піч!

 

 

Шусть у піч! (Кидають тісто в піч.)

(Повторюють кілька разів.)

Обговорення проблемних ситуацій

Якщо залишається хліб після обіду, як його можна використати?

Як ти вчиниш, якщо побачиш, що хтось у їдальні кидається хлібом?

Читання оповідання

Моя мама пахне хлібом

Якось Толя запитав Миколку:

Де працює твоя мама?

• А хіба ти не знаєш? — здивувався Миколка.—-не ліками. Моя мама — лікар. Захворіє людина - мама вилікує. Без лікаря люди не могли б жити. А твоя мама          де працює? А хіба ти не знаєш? — здивувався Толя.— Вона ж так пахне хлібом. Моя мама — пекар. Вона годує людей. Без хліба не міг би ніхто жити.

- І лікар? — здивувався Миколка. — І лікар не міг би,— з гордістю сказав Толя.

Запитання до учнів

Чому здивувався Миколка? Чим пишався Толя?

 

 

Творча робота «Гімн хлібу»

Кожний по черзі говорить яке-небудь слово, яке в нього асоціюється з хлібом,  наприклад: смачний, хрусткий, теплий, ситний, м'який, годувальник, бутерброд, здобний, ароматний. Усе сказане дітьми записується на дошці.

Потім діти по групах складають гімн хлібу, використовуючи слова, записані на дошці.