Урок-проект " У царстві тварин"
Урок-проект
Тема: У царстві тварин
Мета: Ознайомити учнів із різноманітним світом тварин. Формувати поняття «комахи», «птахи», «звірі», уміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками. Розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, доведення, вилучення зайвого, встановлення взаємозв’язків між рослинами і тваринами, між самими тваринами. Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.
Етапи роботи над проектом
І. Підготовка
У цьому проекті наш задум – якомога більше дізнатися про різноманітних тварин.
Щоб здійснити цей задум, треба подумати, які відомості про тварин треба зібрати і хто це буде робити.
Ось про що потрібно дізнатися:
· Різноманітний світ тварин
· Групи тварин
· Як розрізняти тварин за істотними зовнішніми ознаками?
· Чим схожі рослини і тварини?
· Чи могли б живі тварини без рослин, а рослини – без тварин?
· Українські казки про тварин
· Загадки.
ІІ. Актуалізація знань. Планування. Збір та аналіз інформації. Формування висновків.
1. Відгадування загадок
· Влітку наїдається, взимку висипається (ведмідь)
· Маленький, сіренький на соняшник сів, надзьобався добре й далі полетів (горобець)
· Ніс як у свинки та колючі шерстинки (їжак)
· По землі скаче, а в воді пливе (жаба)
· Є голова, та нема волосся, є очі, та немає брів, є крила, та не літає, в холоді не мерзне, спеки не боїться (риба)
· Голодна – мукає, сита – жує, всім дітям молоко дає (корова)
· Жмуток пуху, має довгі вуха, стрибає ловко, любить моркву (кріль)
- Про кого всі ці загадки?
2. Відповіді на питання. Фронтальна робота.
- Що ми відносимо до живої природи? (рослини, тварини, люди)
- Згадаємо п’ять ознак живого.
- Отже, тварини – це теж жива природа. А які ви знаєте тварини?
- Де вони живуть?
- А як ви думаєте, що спільного між тваринами і рослинами? А відмінного?
3. Розповідь з елементами бесіди
Отже, тварини – це жива природа. Де вони живуть?
Тварини живуть скрізь, де для них є їжа, схована від ворогів, та місце для влаштування житла.
Звірі живуть у лісах, птахи літають у повітрі, кроти лише живуть у норах, на деревах – комахи, гусениці, у воді (річках, озерах, морях) – риби.
- Які бувають тварини за розмірами?
- Які ознаки властиві тваринам?
4. Розповідь учителя про різні групи тварин. Істотні зовнішні ознаки.
а) Комахи: тіло поділене на три частини: голова, груди, черевце та комахи мають шість ніг (розгляд на таблиці);
б) Птахи: тіло вкрите пір’ям, добре літають, мають дзьоб (розгляд на таблиці);
в) Звірі: тіло вкрите шерстю, народжують живих малят, годують молоком
(розгляд на таблиці).
5. Робота з підручником
Читання статті «У царстві тварин»
6. Робота над проектом. Групова робота учнів
(працює паралельно дві групи по п’ять учнів)
Виконуючи заплановані кроки, учні вибирають потрібну інформацію, аналізують її, систематизують, вирішують пізнавальні творчі завдання у співробітництві, при цьому виконують різні соціальні ролі.
1 крок: Птахи та їх ознаки
2 крок: Комахи та їх ознаки
3 крок: Звірі та їх ознаки
4 крок: Ланцюжки живлення
5 крок: Казки та загадки про тварин.
ІІІ. Презентаційний
Оформлення кінцевих результатів, підготовка та проведення презентації, «захист» проекту.
ІV. Контрольний
Аналіз результатів, коригування, оцінка якості проекту.