Про маму
Мета: розширити й поглибити знання учнів про значення матері в житті людини; виховувати в них повагу та любов до матері, турботливе ставлення до неї.
ХІД ГОДИНИ СПІЛКУВАННЯ
І. Вступне слово вчителя
— Коротке це слово — мама, але які надлюдські глибини скарбів містить воно в собі! Все її життя із серця б'є великим невичерпним джерелом безкорисна любов до своїх дітей. Усе її життя — це терпіння, безмежна самопожертва, пробачення провин. Із добра й любові створили матір.
Звучить аудіозапис пісні П. Майбороди «Рідна мати моя».
—Що ви уявляєте, коли вимовляєте слово «мама»? (Ніжні руки, теплі, ласкаві слова, привітне обличчя, радість у домі, смачну їжу, солодощі,
чистий одяг)
—То ви любите своїх мам? А за що? (За те, що вони є; за те, що вони нас жаліють; за те, що вони — мами.)
—Мати... Це перше слово, яке з радістю та усмішкою вимовляє дитина. Мама... Це те слово, яке найчастіше повторює людина у хвилини страждання і горя. Матерів мільйони, і кожна несе в серці любов.
Матері прекрасні, коли підносять дитину до грудей. І кожний із вас скаже: «Найкраща мати — моя, бо безмежна її ніжність ».
Якби люди навчилися берегти доброту, ніжність і любов, що випромінюють серця матерів, усі на нашій планеті були б щасливими.
II. Бесіда
—Які загальні якості є у всіх на світі мам?
—Якими словами ви зустрічаєте маму, коли вона звідки-небудь повертається?
—Як мама зустрічає вас після розлуки?
—Розкажіть про найдорожчий для вас мамин подарунок.
—Розкажіть, як мама переживає за вас, коли ви хворієте або у вас якісь проблеми.
—Чи переживаєте ви за маму, коли в неї трудно щі або вона хворіє?
—Уявіть, що ви приходите додому, а мама сумна, у неї поганий настрій. Які слова треба дібрати, щоб утішити її, допомогти їй?
III. Творче завдання «Мамина посмішка»
Учитель просить учнів висловити словами те, що вони відчувають, коли мама усміхається. Наприклад: радість, ніжність, заспокоєння, щастя, тепло іт. ін. Усі ці слова записуються на дошці. Потім учні, працюючи у групах або індивідуально, складають гімн маминій усмішці й кожний малює свою маму.
IV. Робота з прислів'ями
■ Святе слово — рідна матір.
■ За науку — цілуй маму в руку.
■ Шануй рідну неньку — буде тобі скрізь гладенької
■ У дитини заболить пальчик, а в матері — серце.
V. Творче завдання «Образ мами»
Учитель пропонує учням скласти збірний образ мами. По рядах він пускає три невеликі аркуші паперу (по аркушу наряд), які учні, заповнивши, скручують у вигляді сувою.
Кожний має відповісти на одне запитання: що я найбільше люблю у своїй мамі?
По закінченні роботи вчитель читає написане. Виходить збірний образ мами, який учитель, підбиваючи підсумки, коментує.
VI. Заключне слово вчителя
— Завершити годину нашого спілкування можна словами Яреми Гояна: «Материнський образ являється дітям з любові, встає із сивих туманів віків, із синяви неба і золотавих надвечір'їв, з вишневого цвітіння і калинової задуми. То випливає на небо нашої вічності одне-однісіньке слово, як сонце, — Мати! — і купається в сльозі, й відроджується зі сльози, і світиться в сльозі, веселковими барвами дитинної ніжності: Мати, Мама, Мамунця, Мамуня, Мамуся, Мамця, Мамочка, Мамонька, Матінка, Матіночка, Матуся, Матусенька, Ненька, Неня, Ненечка...»